Dansen maar met yoga!

Dansen heeft veel gelijkenissen met yoga. Je hebt er (bijna) niks voor nodig, het is leuk en ontspannend en iedereen kan dansen (ook al denk je van niet). Yoga en dans zijn allebei bewegingsvormen die je helpen met je lichaamsbewustzijn, coördinatie en een boost geven aan je geluksgevoel. Yoga en dans helpen je om uit je je hoofd en in je lichaam te komen. Hoe minder je nadenkt, hoe vlotter het gaat.

Wanneer de zomerkriebels door je lijf gieren is er soms maar één manier om die kriebels eruit te krijgen: dansen! Dansen is ontzettend ontspannend voor je zenuwstelsel en het is iets waar je met het hele gezin van kan genieten.

Tijdens het dansen breng je je lichaam op een ongedwongen manier in beweging. De muziek zorgt ervoor dat het extra plezierig wordt en als je samen danst, kan het feest al helemaal niet meer stuk!

Dus waarom niet eens dans combineren met yoga? Amusement gegarandeerd!

  • Kies samen met je kind(-eren) een liedje uit. Als je de tekst al van buiten kent, helpt het om yogahoudingen te kiezen die je op het liedje kan uitvoeren. Anders kan je er de tekst erbij halen om je te helpen.
  • Begin met het losschudden van je hele lijf op het liedje. Begin met je voeten, dan je benen, je heupen, je handen, je armen, je schouder, je hoofd en dan alles tegelijk. Sta na het schudden even stil met je ogen dicht. Voel je hart kloppen. Voel hoe warm je het hebt.
  • Leg dan alle kaarten van de kaartenset open zodat je de houdingen goed kunt zien. Zet het liedje dat je koos op repeat en kies samen yogahoudingen uit voor het yogadansje. Probeer de houdingen aan elkaar te verbinden op het ritme van de muziek of gesynchroniseerd met de tekst.

Plezier is het allerbelangrijkste dus houd het luchtig. Lukt het niet onmiddellijk? Probeer dan een andere houding of schud gewoon even met je kont: er is geen juist of fout.

Herhaal je yogadansje zoveel je wilt. Kinderen vinden dit geweldig en kunnen hun energie kwijt terwijl mama en papa een full body workout krijgen ;).

Na het yogadansen neem je best ook even tijd om te ontspannen. Kies een ademhalingsoefening uit om je te helpen tot rust komen. Laat je hartslag weer zakken en je ademhaling vertragen. Leg je dan samen even neer om in savasana heerlijk niks te doen en je lichaam de tijd te geven om alle bewegingen te verwerken.

Deel je je yogadansje met ons? Dan maken we er samen een yogadansfeest van!

Terug naar blog

Reactie plaatsen

1 van 4

Ontdek onze digitale producten en trainingen